במסורת הבודהיסטית מתואר התירגול של מציאת המקום המיוחד שבפנים, שנקרא: המקלט הפנימי. מהו אותו מקלט פנימי?

המקלט הפנימי הינו מקום פנימי בתוכך, אשר משמש אזור שבו ניתן לנוח, להירגע, לקחת פסק זמן ממחויבויות היום יום, ולהיטען מחדש להמשך היום.

כדי ליצור את המקום המיוחד עלינו להשתמש בדמיון, וליצור תמונה חיה של המקום הפנימי הרצוי. יש לנו דימויים מחשבתיים בהם אנחנו יכולים להשתמש כדי ליצור תמונה פנימית שרצויה לנו.זהו אימון הנקרא דמיון מודרך: אנו לוקחים דימוי עובדים איתו, ויוצרים באמצעותו את היצירה שלנו.

כאשר מתחילים לעבוד עם דימויים פנימיים לשם שינוי ויצירת מציאות חדשה בתוכנו, אנחנו מרגישים יותר שליטה וכיוון בחיים .

כאשר אנחנו יוצרים את המקום המיוחד שבפנים, ניתן להניח את דאגותינו ולהיכנס לרמות עמוקות של שלווה פנימית וקשר עם עצמנו. עם הזמן, ככל שנתרגל את ההגעה למקום הזה והשהייה בו, עצם המחשבה עליו תיצור שקט וחיבור פנימי .

אל המקום המיוחד אפשר להגיע כדי לעשות מדיטציה,  להרהר בדברים המעסיקים את חיינו ולהגיע לפתרונות יצירתיים. ניתן לראות ממנו את העולם הרגשי שלנו ולהשקיף על עצמנו  ממבט עמוק, שיכול לעשות סדר פנימי חדש, שיוביל להבנות חדשות, שמולידות פעולות חדשות.

כיצד נראה המקום המיוחד שבפנים?

קודם כל, תחשבו על נוף שאתם אוהבים: המקום המיוחד יכול להיות מקום כלשהו בטבע: יער, גינה יפה ושלווה, פארק, חוף הים, אגם שקט וצלול. הוא יכול להיות פסגת הר, מערה נעימה, או מקום  שביקרתם בו בעבר והשאיר רושם חיובי שמתאים להיות המקום הפנימי שלכם. הוא יכול להיות גם מקום שהוא פרי דמיוננו המעוצב על פי רצוננו בלבד.

הוא יכול להיות מבנה כל שהוא: בית כנסת, החדר שלך, או חדר דמיוני שבו אתם מקבלים השראה וכוח. השתמשו בדמיונכם באופן פתוח וגלו מהי המשיכה והיכן המקום המיוחד שבתוככם.

מה חשוב שיהיה במקום המיוחד שלנו?

לאחר שבחרנו את המקום שלנו, יש להקפיד על מס דברים חשובים:

על המקום להיות שקט ונינוח

לכן, אם אנחנו בחוף הים, נראה תמונה של גלים שקטים עם רוח שקטה ומקום מבודד ללא רעש של אנשים בחוף. בכל מקום נוסיף לתמונה שבחרנו את מאפיין השקט, גם אם  במציאות אין בו שקט באמת. בתוכנו, הוא יהיה שקט. צריך לזכור שניתן לעצב את הדימויים  איך שאנחנו רוצים. חוקי ההיגיון לא חלים על עולם הדימויים וזה חלק מהיופי שבדבר .

על המקום להיות בטוח לשהייה

אם בחרתפ ביער, שימו לב שאין בדימוי חיות טרף היכולות להגיע אליכם.  חשוב לזכור שאנחנו נכנסים אל חוויה סוביקטיבית: המוח לא מבחין בין נכון ללא נכון. כל מה שאנחנו מקרינים נתפס כחלק מהמציאות. לכן, אם התמונה לא בטוחה, גם אנחנו נחוש לא בטוחים.

על המקום להיות שקט ובעל תחושה של ביטחון כדי שנוכל לשחרר ולהיכנס לשלווה וריכוז ללא פחד .

כדי להפוך את המקום למציאותי ומוחשי יותר, עלינו לעצב אותו באופן המתאים לנו. נוכל להוסיף את החפצים האהובים עלינו, כאלה שמאפשרים להרגיש נוח ותורמים לתחושת הביטחון. נעצב את המקום שלנו ממש כמו מקום פיזי הדורש עיצוב והתייחסות. העיצוב יתרום לתחושה שמדובר במקום אמיתי, וככל שזה יתפס בתוכנו כאמיתי, כך זה ישפיע עמוק יותר וטוב יותר .

לאחר שעיצבנו את המקום יש לשמור על דרך שבה יכול אדם להגיע ולפגוש אותנו שם. זה ישמש אותנו לדיאלוגים פנימיים עם אנשים שיש לנו איתם יחסים אינטימיים, לצורך התייעצות, קבלת מסרים ואף פיתרון משברים, קונפליקטים  ועוד.

אז באו נצא למסע כדי לפגוש את המקום שלנו .

תרגול מציאת המקום המיוחד  ( כדי להפיק ערך מהתרגול כדאי להקליט אותו ולשמוע אחר כך כמדיטציה מודרכת )

שבו בנוחות, בעיניים עצומות , נשים לב אל הנשימה ובעדינות וללא מאמץ נכוון את הנשימה אל הבטן התחתונה. נאפשר לכפות הידיים לנוח על הבטן, להתרומם בשאיפה ולרדת בנשיפה.  ניקח מספר נשימות אל הבטן תוך כדי תשומת לב לקו האמצע. נמשיך עם הנשימה עד שנחוש רגיעה והתחלה של שקט פנימי.

אתם עומדים לצאת אל המקום המיוחד שלכם. השתמשובאינטואיציה שלכם כדי להשלים את ההוראות שבהדרכה. מלאו את המקום בפרטים שהם בעלי ערך עבורכם. דמיינו שביל המוביל אתכם אל המקום השקט שלכם. יתכן וזה יהיה לים, ליער או לכל מקום אשר מרגיש לכם נכון. שימו לב לנוף שמסביבכם. ראו את הצבעים, שימו לב לריחות שמגיעים אליכם. הקשיבו לצלילים ולקולות המרגעים מסביבכם. שאפו את האוויר הצח ואפשרו לריאות ולבטן להתמלא בחיות וברגיעה .ציינו לעצמכם את הכיף שבנשימה ואת יפי המקום.

המשיכו לפסוע על השביל עד שתגיעו אל המקום. שימו לב לכניסה אליו: איך היא נראית? איך המקום נראה באופן כללי?  האם אתם מרגישים בו נוח נעים ובטוח ? אם כן, מצוין.  המקום מוכן. אם לא – הפכו אותו לכזה.

תוכלו לשנות את המראה, להוסיף או להוריד פרטים לא נחוצים. עצבו אותו כפי שאתם רוצים,  ללא מגבלות. זכרו:  אין גבול לעולם הדימויים.

התרווחו לכם במקום החדש.  התרגלו אליו. פתחו איתו מערכת יחסים. ככל שתשהו בו יותר, כך הוא יהיה ממשי ומיטיב עבורכם.

זהו מקום אליו אתם יכולים להגיע בכל פעם שתרצו לנוח, להירגע, לקבל השראה, להתחבר למקומות העמוקים שבתוככם, ולחזור אל החיים רגועים יותר, מחוברים יותר ומוכנים להמשך היום.

אתם מוזמנים ליצור את המקום המיוחד. המקום הזה עבורי הוא מתנה גדולה בחיי. מקווה שכך יהיה עבורכם. רק זכרו- מתנה היא בעלת ערך כשמשתמשים בה…

מאחל שהיה מהנה ופורה במרחב השקט שבתוככם.

מאת:  יניב שמעוני- יניב שמעוני מטפל מומחה ברפואה סינית דיקור וצמחי מרפא Dipl.ac.&c.h. מרכז "היגאיה"- פארק המים רעות.