מה הן שבע הצ'אקרות ומה הן מסמלות

התורה ההודית מלמדת, כי הצ'אקרות הן מרכזים אנרגטיים המקשרים בין העולם הפיזי לבין העולם הרגשי והעולם הרוחני. מרכזים אלו פזורים לאורך הגוף, ופועלים בצורה ספירלית. במבט מהצד הם נראים כגלגלים, ולכן נקראו צ'אקרות- שפירושן בסנסקריט- גלגל.

בגופנו קיימות שבע צ'אקרות מרכזיות ועוד מספר רב של צ'אקרות משניות. לכל צ'אקרה, בהתאם למיקומה, ישנו תפקיד המיוחד לה ואזור שליטה פיזי רגשי ורוחני.

אז מה היא צ'אקרה? הצ'אקרה דומה לממיר, למרכז כח אלקטרו-מגנטי המווסת את פעילות הגוף האנרגטית מסביבו. כדי להפעיל את הצ'אקרה או לאזנה, ניתן להשתמש במודעות תוך הנחת ידיים, שימוש באבני מרפא, תדרי קול מסוימים, מוזיקה, צבעים וכו'.

כאשר נפגעת תפקודה של צ'אקרה, עלולים להפגע גם אותם אברים, רגשות, או התבטאויות רוחניות הקשורות אליה. זהו מעגל בו כל אחד מהאלמנטים עלול להפגע וגם להשפיע בעצמו.

כל צ'אקרה משפיעה גם על צ'אקרות אחרות. כאשר צ'אקרה חסומה או לא מתפקדת, תיקח צ'אקרה אחרת את תפקודה. כשיש חוסר במקום אחד, כלומר עוברת מעט אנרגיה, במקום אחר יהיה עודף, כלומר תעבור הרבה אנרגיה.  הרעיון המרכזי הוא להגיע לאיזון בין הצ'אקרות כך שתפקודן יהיה תקין והרמוני.

ואלה הצ'אקרות המרכזיות:  צ'אקרת הבסיס- השורש.  צ'אקרת המין.  צ'אקרת מקלעת השמש. צ'אקרת הלב.  צ'אקרת הגרון. צ'אקרת העין השלישית. צ'אקרת הכתר.

המרכז הראשון – צ'אקרת השורש   

היסוד: אדמה.
צבע: אדום חום אדמדם כצבע החמרה.
חוש: ריח.
תפקוד: שייכות.
מיקום: אזור חיץ בין הנקבים (בין אברי המין לפי הטבעת).
צליל: תופים רקיעות ברגליים, מוזיקת ילדות צליל השירה "הו".
אברים נשלטים: המעי הגס היורד, רקטום, פי הטבעת, גפיים תחתונות, בסיס האגן, אזור הסקרום, עצם העוקץ ושלפוחית השתן.
בלוטה הורמונאלית: אשכים.
כיוון האנרגיה: כלפי מטה.
סימפטומים: כל חוסר איזון באותם איברים שצוינו.

אופי הצ'אקרה:

השורש כשמו כן הוא. בדומה לעץ המשריש את שורשיו עמוק באדמה והוא הבסיס הבלעדי,  המערכת עליו העץ נשען. ללא הבסיס האיתן, לא יוכל העץ לצמוח, להתפתח הלאה ולגבוה. כך גם האדם זקוק לבסיס ולעוגן, ל"עמוד שדרה". צ'אקרה זו מתפתחת ומתעצבת בשלבים הראשונים של החיים, שלבים בהם התינוק לומד להכיר את העולם באמצעות החושים והתכונות הבסיסיות ביותר: אוכל, ריח, מגע, ביטחון קיומי והישרדותי.

בשנים הראשונות מרגיש התינוק חשוף וחסר ביטחון בעולם, והוא זקוק לתמיכה, להקשבה לאישור על קיומו כפי שהינו, כפי טבעו המיוחד. אישור זה ניתן מההורים שהם הדמות הראשונה המייצגת עבורו את העולם הגדול.

 במצב הראשון, האופטימאלי, היחסים בין התינוק להוריו אופטימאליים גם הם, והתינוק קיבל את "החומרים הנכונים" הדרושים להתפתחותו, פיסית ורגשית. במקרה זה תתפתח צ'אקרת השורש, הבסיס, לשורש חזק ואיתן, והאדם הבוגר יחוש חיבור ושייכות למקום בו יימצא ביטחון בסיסי שהכל בסדר ושהוא בסדר כפי שהוא. כאשר הוא יעמוד בפני אתגרי הישרדות, יוכל לתפקד ביצירתיות ובאופטימיות.

 במצב השני, כאשר היחסים הראשונים עם העולם לא היו נכונים, התינוק לא קיבל את החומרים להם הפיסיים ו/או הרגשיים להם נזקק, תתפתח צ'אקרת בסיס חלשה ולא מאוזנת. בבגרותו יסבול אדם זה קשיים בתחושת השייכות למשפחה, לחברה ולתרבות. הקושי יכול לבוא לביטויו בשתי דרכים שהן קצוות של אותה הקשת: האחת קיצוניות של חוסר שייכות מוחלטת, והשנייה עודף באותם תכונות כפיצוי.

 סימפטומים:

כדי לאזן את צ'אקרת השורש יוצר האדם מערכות יחסים חלופיות שמנסות לספק לו את החומר החסר כמו למשל, מערכת יחסים זוגית, בין בעל לאישה, יכולה לספק תחושה של שורשיות, בית ומידה מסוימת של שייכות. או לחלופין, הזדהות מוחלטת עם מקום עבודה, עם החברה בה הוא חי.

כאשר מסיבה כלשהי מתערערת המערכת החלופית, אם עקב פיטורים ,גירושין וכו' , יחוש האדם כאילו האדמה רועדת תחתיו וכל עולמו נחרב עליו. זהו זעזוע עמוק בבסיס הווייתו. יסודות הבניין עליו מושתתים חייו רועדים והוא נמצא במצב הישרדותי של היסטריה.

 טיפול:

במצב זה ייטב לאדם ללכת יחף על האדמה, לשמוע מוזיקת תופים קצבית או מוזיקת ילדות, כיווץ פי הטבעת, עיסוי רפלקסולוגי וטיפול בקרסוליים. כמובן מדיטציה וכניסה פנימה כדי להזין ולנקות את צ'אקרת הבסיס.

 יניב שמעוני- יניב שמעוני מטפל מומחה ברפואה סינית דיקור וצמחי מרפא Dipl.ac.&c.h. מרכז "היגאיה"- פארק המים רעות.