ההודים התייחסו ליחסים  המופלאים שבין הגוף והנפש לפני אלפי שנים, בכתבי הוודות, ואצלל הסינים- באמצעות הרפואה הסינית שם הם מתארים את היחסים ההדוקים בין הגוף לנפש .

למעשה עבור ההודי והסיני בכלל לא היו קיימים הבדלים והפרדות בין הגוף לנפש.  מבחינתם החיבור הזה הוא ברור מאליו, ולא מדובר במיסטיקה,  אלא בתפיסה רציונלית מובנת מאליה, שזהו חיבור המהוה את השלם. במערב לעומת זאת, רגילים לחלק  ולהפריד, גם בתפיסה של הגוף והנפש.

בחרתי הפעם דווקא להסתכל על נושא הגוף נפש דווקא מתפיסה מערבית- דרך גישה שהחלה את דרכה במאה הקודמת בזמן תקופתם של פרויד ויונג .

אפשר לומר  שהאדם  המרכזי שגרם לגילויים המשמעותיים בתחום החדש יחסית למערב, היה ויליאם רייך.   רייך היה הפסיכואנליטיקאי הראשון אשר גילה את הקשר בין השניים ושילב אותו בעבודתו, כחלק אינטגרלי בטיפול.התגליות שלו היו פורצות דרך ופתחו ענף שלם של שיטות טיפול המחברות בין הגוף לנפש .

רייך הבחין שכאשר האדם מביע את רגשותיו הפנימיים הוא משתחרר, ומושפע גם במישור המנטאלי, וגם ברמה הפיזית.

הוא ראה קשר ישיר בין תהליך הנשימה לבין היכולת לבטא רגשות, ובין היכולת לבטא רגשות לשחרור תסמינים ובעיות גופניות ונפשיות. הוא הבחין גם במעגל ההפוך של עבודה ושחרור הגוף על ידי עיסוי רקמות עמוק או כל עבודה של תרפיה עמוקה במגע, ובין שחרור רגשות שהיו תקועים בתוך רקמות השרירים. ברגע שהמטפל עבר על האזור החסום והרגש שהיה אגור בתוכו השתחרר, השחרור היה עמוק מכיוון שהוא היה גם פיזי וגם רגשי .

מכאן הוא הבין שאם הגוף מושפע מהנפש והנפש מושפעת מהגוף, קיים קשר בין צורת הגוף לבין מי שאנחנו. מובן לנו שכולנו שונים במראה החיצוני- זאת עובדה קיומית, אך מה שהתברר לרייך זה שהצורה החיצונית שלנו, מעבר לכך שהיא מבדילה אותנו, גם מספרת לנו מי אנחנו. האופן שבו הגוף בנוי מספר על האופי והטבע הפנימי שלנו .

רייך פיתח שיטה לקריאת הגוף כדי להבין את אישיות האדם, ולאחר ההבנה המלאה של האישיות, ניתן לאותו אדם הטיפול המדויק.

על פי חקירתו של רייך, אנשים שהיו להם חוויות ילדות דומות  בזמנים דומים, פיתחו מבני גוף דומים.   כך הוא גילה דפוסים שחזרו על עצמם ומיפה את השיטה .

לדוגמה : ילד אשר לא הביע את רגשותיו וקיבל מסרים במודע או שלא, שלבטא רגשות של צער ועצב זה דבר אסור, יכול לפתח מבנה גוף אשר מכונס בחלק העליון של החזה הכתפיים מעט מוטות קדימה כאילו רוצות לסגור את בית החזה כדי להגן ולשמור על הלב ולשלוט בנשימה. אם נושמים טוב ונכון הרגשות יכולים לצאת. אם אסור לבטא רגשות החזה נסגר ואז אפשר לשלוט על מה שיצא ואיך שהם יצאו.

ברמה הגופנית רפואית מבחינים במצבים כאלה באחוז גבוה ביותר של בעיות נשימה כמו אסטמה ברונכיט וכדומה.

הטיפול עם רייך יהיה לפתוח את בית החזה, לאפשר זרימה תקינה של אויר פנימה ובכך לשחרר את הרגשות העצורים ולאפשר זרימה חופשית של אנרגיה. כשהזרימה מושגת האדם חש הקלה גדולה מאוד, ולעיתים אף הבראה ממחלות נשימה .

גישה זו גורסת שכל המחלות מקורן בגופנפש ומצבו הגופני של האדם ישפיע על מצבו הנפשי, כמו שהמצב הנפשי ישפיע על הפיזי. דעה זו נתמכת על ידי מחקרים רבים אשר מראים את הקשר בין מצב התודעה  לבין  מערכת החיסון, הלב וכלי הדם, המערכת ההורמונאלית הכל קשור ברשת אחת מושפע ומשפיע זה על זה.

הגוף שלנו הופך להיות האוטו ביוגרפיה שלנו, המספרת לנו ולעולם את סיפור חיינו, את הלחצים הגדולים והקטנים, את האכזבות והשמחות את הרגשות שלא זכינו לבטא ואת אלה שאנחנו כן מרשים לעצמנו להוציא. הגוף מספר לנו עד כמה אנחנו מוכנים לחיות, עד כמה אנחנו מרשים לעצמנו להרגיש הנאה ושמחה בליבנו. כל זאת משתקף וחקוק בגופנו.  זוהי תעודת הזהות האמיתית שלנו המצביעה על מה שיש עכשיו.

יחד עם זאת, הגישה וההבנה של גישת רייך והמטפלים בגישת הגוף נפש, חוזרת ואומרת  לנו שמטרת האבחון וההסתכלות על הגוף היא לזהות באופן מדויק את הבעיות שלנו כדי שנוכל לטפל בהן בדרך המהירה ביותר. כאשר מטפלים בבעיה הדפוס משתחרר, לבעיה שהייתה אין סיבה להמשיך ולהישאר ובחלק גדול מהמקרים היא פשוט נעלמת. גישה זו אומרת שאנחנו בתהליך השתנות וניתן ורצוי לשחרר את הדפוסים המעיקים עלינו ובכך ישתנה מבנה גופינו. הגוף יעבור ארגון מחדש וכאשר נעזרים בבעל מקצוע מתאים, התהליך הופך להיות משמעותי ביותר .

זהו מסע שבו אנו נעים לתוך הגוף, מבקרים חלקים שונים שומעים את הסיפורים של כל חלק, מאפשרים ביטוי כשצריך, ואחרי כל מסע כזה חוזרים עם תחושה עמוקה יותר של חיבור לעצמנו. כך מתפתחת ההבנה והחוויה שאני וגופי אחד הם,  ומתפתחים הקשר והשלום הפנימי .

השבוע בואו נתאמן ביחד על הסתכלות על הגוף ומה הוא אומר לנו:  כשאתם פוגשים אנשים, שימו לב אליהם, למבנה גופם, מה הוא אומר לכם?  שימו לב מה אתם מרגישים. חשבו על האפשרות שיש לכם חושים מחודדים ואתם יכולים להרגיש ולקבל מסרים מהאחר.

אתם עשויים להיות מופתעים לגלות כמה אינפורמציה תוכלו לקבל על עצמיכם ועל אהוביכם.

אני מאחל שכל הידע הזה יוביל להתפתחות ולריפוי פנימי.

מאת:  יניב שמעוני- יניב שמעוני מטפל מומחה ברפואה סינית דיקור וצמחי מרפא Dipl.ac.&c.h. מרכז "היגאיה"- פארק המים רעות.