אנרגיה היא המשאב העיקרי לצורך הפעילות היום יומית. כשרמת האנרגיה הזמינה שלנו גבוהה, כל המערכות הפנימיות עובדות בצורה האולטימטיבית. אז יש לנו כוח לפעול, לעבוד טוב יותר, להוציא תכניות מין הכוח אל הפועל. אז אנחנו נהנים מבריאות טובה, מצב רוח מרומם ושמחה לחיות את החיים.

כמטפל ברפואה הסינית אני שם לב שאצל חלק גדול ממטופלי ישנו מחסור באנרגיה הבא לידי ביטוי בסיפטומים רבים כגון: עייפות, רצון לישון, קשיי קשב וריכוז, בעיית השמנה, יציאות לא סדירות ועוד ועוד ….  חוסר האנרגיה גורם לעמידות גוף נמוכה, מה שמהווה כר פורה ליצירת מחלות ותסמינים שונים.

לכן, במקרים של אנרגיה מדולדלת, אני מיד מתחיל בטיפול להגברת האנרגיה וחיזוק המערכות הפנימיות. ובחלק גדול מהמקרים טיפול מוביל לריפוי והקלה משמעותית במצבו של המטופל .

ישנם גורמים רבים אשר משפיעים על רמת האנרגיה שלנו. אחד מהגורמים החזקים והברורים ביותר, הוא אורח החיים שלנו. דווקא גורם זה, שבתאוריה יש לנו שליטה מלאה עליו, הרבה פעמים נמצא מחוץ לשליטתנו. אנו משרישים הרגלים לא בריאים, לא בוחנים את עצמנו מספיק, לא באמת רוצים לדעת איפה או לראות באמת- עד כמה אנחנו אחראים לדרך שבה אנו חיים וכיצד אנחנו יכולים לשנות אותה.

לפעמים- הדבר הטוב ביותר הוא להסתכל לעצמנו בלבן שבעיניים ולבדוק: האם אורח חיינו תומך בנו או מחליש אותנו?

לפעמים מצחיק שדבר פשוט כמו סדר, יכול להשפיע באופן מדהים על משק האנרגיה שלנו. חשבו כמה פעמים בזבזתם שעה במרדף אחרי מסמך, שהיתה נחסכת לחלוטין אם הייתם מקדישים חצי דקה לתיוק המתאים שלו. אנרגיה מתבזבזת בכמויות מטורפות כשאנחנו דוחקים את עצמנו לבצע משימה במהירות ובלחץ ברגע האחרון, למרות שבתכנון מתאים היינו מבצעים אותה ברוגע ובנחת לפני הזמן. הכל זה עניין של השקעה ותמורה- נשקיע עכשיו דקה או שעה, נחסוך אחר כך שעה או יממה….

לכן, חיברתי שאלון שעוסק בבחינת אורח החיים שלנו. לא תמיד השאלות נעימות- האם אני שמח לומר על עצמי שאני לא ממש טיפוס מסודר? האם קל למישהו להודות שהוא לא ממש שמח בחייו? האם  אני אדם שנוהג לשקר לעצמו בתחומים שונים ושאלון כזה עלול לגרום לי לבחון את עצמי באמת?

אני לא מומחה בכתיבת שאלונים, ואין לכם מה לצפות לשאלון מקצועי למהדרין. אבל, השאלות כאן נוגעות לניהול רוב תחומי החיים שלנו, באופן פשוט והגיוני.

האם תופתעו כשתראו את ניתוח הנקודות?

דרגו את תשובתכם לכל שאלה פי המפתח הבא:

3 כמעט תמיד

2 לעיתים קרובות

1 לעיתים רחוקות

בואו נתחיל:

–          שעות העבודה שלי מתוכננות ואני לא מוצא את עצמי עובד שעות נוספות במפתיע יותר מפעם בשבוע.

–          זמני השינה שלי דומים בכול יום.

–          סדר הוא מרכיב עיקרי עבורי, ואני מנהל את המטלות שלי בלוח זמנים זמנים קבוע.

–          אני מטפל במשימות שלי בהקדם האפשרי ללא דחייה- גם באלה שלא כל כך נעימות לי….

–          אני מקפיד לסדר את המגירות שלי למציאה של דברים בקלות ובמהירות.

–          אגירת רגשות שליליים? לא בבית ספרנו. יש דרכים לשחרר ולתקשר אותם החוצה באופן נאות.

–          אני יודע מה אני מרגיש,  וער לרגשותי ביחסי עם הזולת.

–          אני מודע לחולשות שלי, מקבל אותן ורואה אותן ככלי שדרכו אני לומד ומתפתח.

–          אני מתנהל בהנאה וביצירתיות  עם כסף.

–          המאזן שלי בבנק יציב. אני חי בתחושה שיש לי מה שאני צריך כדי לחיות טוב.

–          אני יודע איך לתכנן את מצבי הפיננסי.

–          הבית שלי מאורגן ומסודר. הכל נגיש עבורי.

–          עבודות הבית מתנהלות עבורי בצורה זורמת ומסונכרנת, בקלות ובטבעיות וללא מאמץ.

–          אני תמיד נצמד לרשימת קניות וכמעט אף פעם לא חורג.

–          אני עומד בלוחות זמנים ולא נדחק לדקה התשעים.

–          אני בקשר עם בני משפחתי ומודע היטב למצבם האמיתי (ולא למה שאני רוצה שיהיו או שנוח לי לחשוב שהם מרגישים/חושבים…)

–          יש איזון בין הזמן שאני משקיע בעבודה לבין זמני הפנוי.

–          אני מנהל את חיי הרגשיים באופן המאפשר לי לחיות טוב ומשוחרר.

שלב החישוב:

43 -51 נקודות : נראה שאתם מתנהלים ביעילות ומנצלים את האנרגיה שלכם בצורה יעילה. זה בתורו תורם למשק אנרגיה נכון, לשקט נפשי ולביטחון עצמי.  כיף לכם לעשות ולהיות באינטראקציות עם אחרים.

42-36 נקודות  : הדברים מתנהלים באופן כללי לפי רצונכם.  ישנה התאמה בין הרצונות למעשים בפועל, מה שמעניק לכם שליטה על חייכם, אולם יש לכם נטייה להזניח תחומים אשר אותם אתם מגדירים כפחות חשובים. לעיתים הם מצטברים- אם זה בתחום הרגשי או בתחום המעשי,  וגורמים לתחושת לחץ ומועקה. שימו לב כיצד אתם יכולים להתנהל איתם בצורה יעילה יותר כך תרגישו מרוצים ושלווים יותר.

35-26  נקודות : סדר וארגון הם לא הצד החזק שלכם.  אתם מוצאים פערים גדולים בין הכוונות שלכם לבין התוצאות בפועל, דבר היוצר תסכול ותחושה של אי שליטה בחייכם. במצב זה האנרגיה שלכם מתבזבזת ומותשת. חשוב להתחיל ללמוד כיצד להכניס סדר והרגלים  חדשים לתוך חייכם. כך תרגישו שהחיים חוזרים לשליטתכם תהיו ערניים יותר וההתלהבות תחזור לליבכם.

25-17 נקודות : ישנו בלבול.  החיים נראים קשים ומאתגרים מאוד. אין ממש יכולת לעשות דברים מפני שהאנרגיה אינה ממוקדת. ההחלטות שלכם לא נלקחות ברצינות אפילו על ידכם, ואפילו אתם הפסקתם להאמין לעצמכם.  חשוב מאוד להיעזר  בחבר קרוב או במטפל שיעזור להתארגן ולנהל את ענייניכם באופן שיעשה לכם טוב. כך תשמרו על האנרגיה שלכם ובהדרגה תלמדו להביא סדר וארגון לחיים. כך תחזירו את הביטחון העצמי, האנרגיה הטובה והשלווה הנימית .

ולסיכום:

החיים בעידן המודרני מזמנים לנו תחומים רבים אליהם אנו נדרשים להפנות אנרגיה. זו ממש אמנות, לאפשר לאנרגיה לזרום בתוכנו ללא  מאמץ והתנגדות. תרגול עוזר בכל תחום, וגם בתחום הזה. לכן, חשוב לזהות באיזה ערוץ מתבזבזת האנרגיה שלנו באמצעות השאלון,  ולנתב את תהליך הריפוי לעבר הנושא הנדרש. חשוב לזכור שהתוצאות משקפות את המצב שלך היום. עם קצת עבודה ותרגול- מחר יכול להיראות שונה לחלוטין.

העתיד קשור להחלטות שנקבל היום, כאשר אנחנו מגלים ורואים את התחומים בהם אנחנו מבזבזים אנרגיה. זוהי הזדמנות נפלאה לעשות שינוי ובכך לשפר את חיינו.

מאת:  יניב שמעוני- יניב שמעוני מטפל מומחה ברפואה סינית דיקור וצמחי מרפא Dipl.ac.&c.h. מרכז "היגאיה"- פארק המים רעות.