מהי המשמעות של החלקים העליונים שלנו לעומת החלקים התחתונים?

כאשר אנחנו פוגשים אדם אנו מקבלים רשמים רבים עליו דרך הצורה החיצונית –מבנה הגוף שלו, האופן שבו הוא משתמש עם גופו וכמובן- הדרך בא הוא מדבר .

היום נדבר על הרושם שמעובר אלינו דרך מבנה הגוף ולשון הגוף, ונתמקד בחלוקה של למעלה למטה.

ההתפלגות הפסיכוסומאטית  של מעלה מטה 

ההתפלגות של הגוף נפש של מעלה למטה, נחשבת אחת  ההתפלגויות הראשיות (יחד עם ימין שמאל , חזית וגב). מה המשמעות של חלוקה זו?

החלק התחתון :

החלק התחתון של הגוף מיצג את השורשיות של האדם, הבסיס של חייו. חלק זה כולל את הבטן התחתונה, הגב התחתון, אגן, איברי המין וכמובן הרגליים. החלק הזה הוא החל ה"ייני"( יין ויאנג) של האדם. החלק שנחשב לנשי, המחובר לרגשות ולעצמו.

האזור התחתון משמש בסיס לחלק העליון שיכול לשבת עליו, משמש כקרקע ומאפשר את שיווי המשקל. כאשר הבסיס חזק ויציב, כל החלק העליון יכול לנוח ולהיות משוחרר מכיוון שישנה החזקה טובה מלמטה. הבסיס התחתון מהווה את הביטחון לחלק העליון וגם מייצג את החלקים הפנימיים והמוסתרים שלנו.

מבחינת פסיכולוגית גופנפש –החלק התחתון מייצג את החלקים החבויים, את עולמנו הפרטי, ההתבוננות פנימה, את הקשר לרצונות העמוקים שלנו, את היכולת היצירתית הטמונה בנו ואת היצר המיני והחייתי. בשפה העברית קיים הקשר בין המילה יצירתיות ליצר – שניהם קשורים לאותו אזור: בטן תחתונה ואיברי המין .  

החלק העליון

החלק העליון של הגוף מהטבור, דרך הידיים  ועד לראש, מייצג את הקשר שלנו לעולם והתקשורת איתו. לכן התפקודים  הקשורים אליו הינם הראייה, שמיעה, דיבור, חשיבה וביטוי חיצוני. חלק זה מייצג את ה"יאנג" של האדם- החלק הגברי, הפועל, העושה, המוציא לפועל.

 מבחינה פסיכולוגית של גופנפש

החלק העליון מייצג את הביטויים היותר מוחצנים שלנו: הפעילות החברתית, יכולת האסרטיביות- ההוצאה מין הכוח אל הפועל,  והדימוי העצמי כלפי העולם.

לכל אדם ישנה נטייה אישית מולדת להרגיש נוח יותר בחלק אחר של גופו. על פי התפיסה של הגוף נפש, ההעדפה הראשונית של האדם להתמקד בחלק מסוים, מלמדת אותנו על אופיו ונטיותיו הראשוניות.

לדוגמה : אדם אשר הנטייה הפנימית שלו היא יותר כלפי עצמו ותחושותיו, יהיה מחובר יותר לחלקו התחתון שמשמעותו עיסוק בצרכים הפנימיים יותר, רגשות, תחושות ועולם פנימי, ופחות חשיבות לביטוי החיצוני בחלק העליון. לכן נוכל לצפות שעיקר  משקל הגוף שלו יהיה מרוכז בחלקו התחתון.

כאשר הנטיות הטבעיות של האדם יהיו מוחצנות יותר, יהיה זה אדם של חברה, עם יכולת  ביטוי מילולי, אדם יותר אסרטיבי, נוכל לצפות שעיקר משקלו יתהווה בחלק העליון.

על פי התפיסה של הגופנפש, האדם הוא זה שמעצב את הפרופורציות שלו וככול שההתפלגות בין מעלה למטה מודגשת יותר, כך ניתן יהיה לראות את זה בביטוי הגופני: למשל:  אנשים שרחבים מאוד למטה וארוכים וצרים למעלה, או להיפך- רחבים וגדולים בכתפיים והראש ומאזור המותן  צרים עם רגליים דקיקות.

כאשר החלק התחתון גדול באופן יחסי מהמחצית העליונה של הגוף, יכול הדבר להעיד על ההעדפה של סגנון חיים.  האדם מרגיש קל ונוח להתעסק בענייניו הפרטיים ברגש שלו ויטה לסגנון חיים של יותר פאסיביות קבלה ומציאת נוחות בעצמו .

אך כאשר חלק אחד מפותח יחסית לאחר, אנחנו מבינים שזה בא על חשבון החלק השני, המוחצן יותר התקשורתי והמביע את עצמו בעזרתהאיברים המתאימים: ידיים פה ועיניים.

באדם כזה, נוכל לראות בעיות של תקשורת וחוסר אסרטיביות נטייה לפשרנות וכו…

דרך ההסתכלות, נראה אילו חלקים זכו אצל האדם למרב תשומת הלב חלקים אילו יהיו מפותחים לעומת אילו שלא קיבלו תשומת לב.

ואיך יתנהג  אדם שחלקו העליון גדול יותר מחלקו התחתון ? כתפיים רחבות חזה גדול ורגלים דקות וישבן מכווץ. נוכל לראות אדם בעל נמרצות, אסרטיביות, כישרון ביטוי יפה  וקשרים חברתיים מפותחים. החלק המוחצן,  זה שפונה אל העולם,  בא לידי ביטוי באופן מלא. מובן שהוא ריכז את מלוא תשומת הלב בחלקו העליון,וכמו שאמרנו תשומת הלב קובעת את המשקל וההתפתחות של אותו אזור. במקרה כזה, דרך החלק התחתון נראה החסר, שיכול להתבטא בחוסר ביטחון עצמי, באי עמידות רגשית ובעולם פנימי פחות מפותח ומתוקשר.

כאשר חלק אחד מפותח יותר מהאחר, ניתן בדרך כלל לראות תחומי עיסוק ואורח חיים אשר יתמכו בנטיות הפנימיות שלו. סביר שאדם המפותח בפלג גוף עליון, ימצא את עצמו במקצועות הדורשים יותר ביטוי מילולי ואסרטיבי, לעומת אדם המפותח בחלקו התחתון, שאולי יעדיף להתעסק במודעות עצמית בתחומים הקשורים לרגשות כמו: להיות מטפל או אמן, או תחומים אחרים המביאים לידי ביטוי את הרגש והקשר לעולם הפנימי.

בריאות ומחלות 

כאשר חלק אחד הוא חיוני, בריא והאנרגיה זורמת בו, הוא יהיה עמיד יותר בפני מחלות ופציעות לעומת החלק החלש יותר, ששם האנרגיה זורמת בצורה מועטה. החלק החלש הוא החוליה החלשה בשרשרת, ומכיוון שכך ימשוך אליו את חוסר האיזון שיתבטא כמחלות וכפציעות.

כמטפל, אינני נוטה לקביעות חד משמעיות, ולמרות הקביעה הברורה של תפיסת הגופנפש כי האדם יוצר את מבנה הגוף שלו, אני תמיד שואל: מה קדם למה?  האם הנטיות הפנימיות של האדם יצרו ועיצבו את מבנו גופו או מבנה הגוף שלו מלידה הוא שיצר את הנטיות האישיות שלו?

כמטפל, אף פעם לא אאבחן על פי תחום אחד- רק מבנה הגוף. אני מביא בחשבון את המבנה הבסיסי של האדם, בוחן את היחסים בין החלקים השונים ואת הפרופורציות השונות.  בין שאר ההתפלגויות חשוב לזכור תמיד שאבחון מלא תמיד לוקח בחשבון את כל החלקים והיחסים ביניהם ונתונים רבים נוספים הקשורים לאותו האדם. רק לאחר חיבור מספר תחומי ונתוני אבחון, אני מגיע לאבחון מלא, ותמיד- עם הסתייגויות מסוימות. זאת מאחר ובמהלך 17 שנותיי כמטפל, יכולתי להבחין בקשרים ובחיבורים אותם תיארתי היום, אך יחד עם זאת, נתקלתי בבעיות ומחלות שלא תאמו את המודל שתיארתי. לעיתים אדם שהוגדר מפותח מאוד בחלקו התחתון הראה הצלחה ובריאות בחלקים העליונים ובהתבטאות שלהם, ובחלק התחתון התגלו קשיים וחוסרי איזון – או ההיפוך של תופעות אלו.

שיטות האבחון נותנות לנו כיוון, ורק החיבור של כל הנתונים נותן לנו את ההבחנה המלאה

חשוב לזכור שאנחנו מאוד מורכבים והכללים לא תמיד נכונים לגבי כל אדם. שיטות אבחון אלו, הן לדעתי נקודת התייחסות שיכולה להעשיר את  המפגש שלי עם האחר, בעזרתן אני בודק יחד איתו את ההתאמה ופחות קובע נחרצות את "האבחון" שלי לגביו.

גם  אתם מוזמנים לקחת מן הידע, לבדוק דברים בעצמכם ולגלות את סודות הגוף של למעלה ולמטה. שיהיה המשך שבוע מעניין ומלמד.

מאת:  יניב שמעוני- יניב שמעוני מטפל מומחה ברפואה סינית דיקור וצמחי מרפא Dipl.ac.&c.h. מרכז "היגאיה"- פארק המים רעות.